събота, 28 март 2015 г.

Киприянови и Василиеви молитви - наръчник

 През 2010 година отворих статична страница в блога, където качих Киприяновите и Василиевите молитви, за да могат да се възползват от тях нуждаещи се вярващи хора. Пректиката показа, че е необходимо да се знае повече за самите молитви и за това: как, при какви случаи и от кого могат да се четат. Така се роди идеята за тази статия. Проблем е, че информация за тези специализирани молитвени текстове често се публикува в езотерични сайтове, а тя може само да доведе до объркване и погрешна интерпретация на църковните обреди. Стойността на синтезираната по-долу информация идва от факта, че отразява практически духовен опит: мой, на други християни, дори на хора извън Църквата. Предложих я на православни електронни издания, но редакторите искаха да съкратят важни неща от текста, което няма как да допусна. Ако, след като прочетете статията, прецените, че имате нужда от текста на специализираните молитви, можете да го копирате от ТУК.

От доста време забелазвам, че врачки и гледачки, изпращат клиентите си в храма с различни препоръки. Понякога трябва да раздадат храна за здраве, друг път, да оставят нещо пред иконостаса или да купят 21 свещи от един и същи вид. Установих вече няколко случая на хора изпратени, да им четат Киприянови молитви.  Историята се повтаря: Идват в църквата и донасят тениска, над която да бъде прочетена молитвата. Искат тя да пренощува един или три дни в олтара. После я прибират и трябва да спят с нея три нощи. Убеден съм, че подобни неща се случват навсякъде, където има действащи православни храмове. Изпратените от врачките идват в храма инцидентно и само заради това, за което са им казали. И да запалят свещ, не вземат участие в богослужението, държат се неадекватно и след като получат исканото, начаса си тръгват. Склонни са да се върнат пак, ако някоя гадателка ги прати за същото. Те не се интерсуват от духовния живот, не желаят да се просветят, нямат никакво намерение да станат част от общността Църква. Дори да са кръстени, вярата им е в оскъдица и изобилства от суеверия. В по-редки случаи пратените искат да им четат Василиеви молитви, без дори на идея да си имат, що за молитви са това. „Молитви за премахване на лоши енергии”, „Васильови молитви” съм чувал като нарицателно. Защо са дошли, става ясно след кратка беседа на свещeника с въпросните хора. Дори да им кажат, че посещението при врачки е грях и Църквата ги отрича, това изобщо не променя нещата. В края на краищата, им прочитат исканите молитви и ги изпращат да си ходят по-живо по-здраво. Така суеверните и непросветени се прелъстяват да възприемат църковните молитви като ритуали за разваляне на магии, за премахване на „лоши енергии” и други от сорта.

„При врачката” – стенопис от Рилския манастир.

Още по-голям проблем е, че в интернет пространството прелива от информация, която в единични случаи може да помогне, но има сериозен риск да причини вреда. Като се почне от обяви на „специалисти” по разваляне и правене на магии /черна, бяла, за любов, за успех и пр./, та се стигне до молитви използвани от свещеници екзорцисти. От наръчници по „висша” и не толкова „висша” магия, до предоставяне на амулети и талисмани, специално заредени от някой „всемогъщ” маг, /то се знае – срещу заплащане/. Във виртуалното пространство всеки трети се изживява като велик гуру и раздава акъл, най-често на базата на общата си езотерична култура. Последствията са за духовно невежите, които се доверяват сляпо и безкритично на тази информация.

Като начало, какво трябва да знаем: Молитвата, според учението на православната Църква, е беседа на човека с Бога, дихание на религиозния дух, храна за душата. Както знаем, тя може да бъде частна и обществена. Няма да се спирам на видовете молитви /просителна, славословие, благодарствена, заупокойна и пр./, а ще поставя акцента върху молитвите, предназначени за четене от свещеници. Тук, освен духовна беседа на човека с неговия небесен Създател, молитвата се явява средство, чрез което свещенослужителя проси от Бога, да изпрати Своята невидима благодат и да изцери или да окаже някаква помощ. Понятието благодат трудно може да се дефинира с езикови изразни средства, макар че много теолози се опитват да го правят. Тя се осезава единствено с духовните сетива, със сърцето отворено да приеме Спасителя – Христос в себе си. Това, което кара свещеника да прочете молитвата над християнина, дошъл при него, е вярата, че Бог е всемогъщ и способен да изцери всяка немощ и всяка болка. Това, което кара кръстения православен, да наведе глава и да приеме молитвата, е същата тази вяра. Обикновено, докато се чете молитвата свещеникът /в по-редки случаи епископ/, полага епитрахила си върху главата на нуждаещия се свой пасом. Изключението – молитвата да се прочете над дреха, покриваща горната част на тялото /тениска, потник, ризка/, се прави в случаи, при които няма възможност духовникът да посети болния в дома му, за да прочете молитва над него. Същото се практикува и когато страдащият е в лечебно заведение или живее в отдалечено населено място с уговорката, че неговите близки ще отнесат дрехата, за да я облече. Тя трябва да е от естествена материя /памук, вълна, лен/ и ако е възможно да се облече непосредствено върху тялото. Впоследствие, ако ще я носи по-дълго време, е препоръчително да не се пере с пералня, а само на ръка. Това се отнася основно за молитвите четени за изцеление. Иначе при други молитви: за успех и благополучие, за чадородие, преди полагане на изпит християнинът трябва да присъства лично. Отварям една важна скоба, че право на всеки пациент е, да бъде посетен в болницата от свещенослужител и според нуждата, да му бъде прочетена молитва, да бъде изповядан и причастен. Епитрахилът не се полага, когато здравословното състояние не позволява, но се спуска в непосредствена близост до /или над/ болния. Същото е и когато се чете молитва над кръстено пеленаче. Има и последования за изцеление, при които се полагат всички богослужебни одежди над страдащия и тогава се четат нужните молитви. При всички разновидности движещата сила е вярата и то вярата в Бога. Някои хора допускат грешката да възприемат молитвата като средство, което дава резултат автоматично – по силата на извършеното действие. Това е заблуда и обезсмислане на цялото молитвено начинание! Има варианти, при които се налага молитва /или молитвено последование/ да се чете повече от един път, преди болния да получи изцеление. Ако въпреки усилията облекчение не настъпва, причините могат да бъдат различни. Често немощите са следствие от сторени грехове, за които не сме се покаяли. Има неизброими случаи на възстановяване след определен период на пост, придружен с покаяние, изповед на греховете и свето Причастие. Какъвто и да е резултатът, не трябва да се губи надежда и не трябва да се отрича Божията любов и всемогъщество.

В някои случаи изцелението настъпва след молитва пред чудотворна икона, докосване до аязмо или мощи на светец.

След 1990-та година единични молитви от свещеническия „Требник” са поместени в някои молитвеници за частна употреба. Такива са: молитва против главоболие, против безсъние, против зъбобол, за облекчение на епилепсия и т. н. В домашен молитвеник съм виждал отпечатани и Василиеви молитви, както и най-разпространената Киприянова молитва. Уговорката е, че обикновеният християнин може да ги чете за себе си и за децата си. Това някои богослови и духовници не го одобряват, но не виждам никакво основание в тяхна подкрепа. Аз също съм ползвал спорните молитви, като съм ги чел за себе си и смея да твърдя, че са действени. Немалко вярващи и търсещи хора са получили изцеление чрез чудотворна икона, мощи на светец или аязмо. Всичко зависи от вярата и упоритостта на страдащия, от желанието му да възстанови душевното и телесното си здраве.

Магия, магьосничество, Киприявови молитви: Думата магия /magia/ от латински и /mageia/ от гръцки е обобщаващо понятие за система от писмени и словесни формулировки, съчетани с обредни действия, извършени с цел да се промени хода на събитията, да се предизвикат климатични аномалии, да се повлияе на определен човек или група от хора. Като ритуална практика се е зародила в древните организирани общества – Халдея, Персия, Асирия, Египет, но е възможно корените й да са още по-назад във времето. Основно е била приоритет на прослойката свързана с религиозния култ: влъхви, жреци, жрици, друиди и др. Магически ритуали се срещат и в по-късни времена при индиански, африкански и тихоокеански племена, практикувани от шамани, жреци, боко* и др.

Ритуална магия – свещи, огньове, символи, магически атрибути, аромати и заклинания.

Осъждана от Библията /Втор. 18:10-11/ магията векове наред е отхвърляна като зло, като демонично средство за причиняване на вреда. Църквата има достатъчно основание да осъди магьосниците и всички магически практики. Докато при молитвата в християнството явленията, чудесата, изцеленията се случват благодарение на съюза между Бога и човека, при магията те са резултат от съвместни действия между човека и дявола. Докато, за да получи изцеление християнинът трябва да вярва, че Бог съществува и е силен да помогне, за да навреди на някого, магьосникът не се нуждае от вяра в способностите му. Той просто насочва своята сила в съюз с тази на бесовете, за да извърши злодеянието си. След като в цяла Европа християнството се превръща в държавна религия, езическите култове западат, но не изчезват напълно. Някои влъхви успяват да предадат знанията си на ученици, да запазят свои книги, да организират тайни общества, където далеч от очите на хората продължава да се изучава изкуството на магията. В тези случаи говорим за окултно /скрито, тайно/ познание. В чист или недотам чист вид, някои магически практики, заклинания, ритуали оцеляват до наши дни. Една част от тях се практикуват в нелегални общества, други в сатанински секти, трети от специално подготвени лица. Не е изключение, някой да се снабди с подходяща литература и да започне аматьорски да практикува магия. В такива случаи, тези хора нанасят вреда основно на себе си, а ако успеят и на някой друг. Може да прозвучи нереално, но в институти, занимаващи се с изследване на екстрасензорика, психофизика и паранормални явления са правени изследвания върху магически практики. Направени са и съответните заключения. Част от тази информация е изтекла по определени канали и вече е известна на по-широк кръг хора.
Основно делят магията на черна и бяла. Според различни публикации и книги, черната е предназначена да предизвика смърт, а бялата се прави за благополучие, за добра реколта, за подобряване на здравословното състояние, за любов и задомяване, за влияние върху определено лице /или група лица/. Повече от ясно е, че тази класификация не ни устройва. Когато има съюз между човек и демон, не може и дума да става за наличие на бяла магия. В случай, че имаме опит за замогване, задомяване, оказване на влияние по нечестен път, всичко това си остава в  сферата на черното, негативното, бесовското. Изследователката по многомерна медицина акад. Л. Г. Пучко дефинира магията като форма на негативно въздействие от човек върху друг човек и различава черна магия поглъщаща структура, черна магия структура, програма. Това погледнато от църковна гледна точка преминава под понятието „уроки” – въздействие от човек върху психическото и здравословното състояние на друг човек. Специалистката по електропунктура и биолокация М. Мандаджиева дефинира видове като: предметна, ритуална, математическа, кармична, ятрогенна, автомагия. Целта ми не е да задълбавам в подробности относно природата на магията и нейните видове, а да разгледам възможности за освобождаване. Никой не е застрахован и всеки може да стане жертва на магия, независимо дали вярва в нея или не, дали се смята за застрахован или недосегаем. Мотивите на хората, които прибягват до услугите на мягьосници и окултисти са винаги негативни: /омраза, алчност, похот, ревност, завист, гордост придружена с желание за власт/. Целта е да постигнат нещо за сметка на други хора, да навредят, да погубят. За нас като християни са необходими две неща: да разберем дали ние /или наши близки/ сме жертви на магия или уроки! Да премахнем въздействието на магията!
Мои познати са ми споделяли, че са намирали подхвърлени муски или пакетчета с косми, конци, навита тел, парчета от кости, птичи пера, увита гъба, напоена с неизвестна субстанция, подозрителн капки от мазнина и пр. При това положение говорим за предметна магия – такава, която има материален носител. Необичайната находка сама свидетелства за извършеното злодеяние и своевременно трябва да потърсим помощ от просветен свещеник.
Когато става въпрос за магия, която няма предметен носител /или уроки/, се препоръчва, да се изследват подозрителни симптоми: Обща отпадналост и нежелание за вършене на нищо. Натрапливо еднообразно поведение /примерно безцелно ровене в интернет, целодневно висене пред телевизора/. Внезапна поява на болести, трудни за диагностициране и лечение. Промяна на хранителните навици, /прекомерно хранене или недохранване/ без особена причина за това. Това може да стигне до анорексия и булимия. Системно линеене, при което човек отслабва физически, независимо че се храни пълноценно. Пълен дискомфорт по време на престой в храма, при богослужение или частна молитва. Тотална промяна на отношенията във връзката или семейството и то към по-лошо. Намиране на странни боклуци в храната /примерно косми/. Подозрително нашествие на насекоми или гризачи в жилището. Системно сънуване на кошмари, както и чувство, че някой ви души по време на сън. Тези показатели се приемат само при положение, че се проявяват хронично, пречат на работата, рушат отношенията в семейството и пр. Ако започнете прекалено да се вживявате и да мислите, че срещу вас е направена магия, може да си „направите” автомагия, която да провали живота ви. Диагностиката със светена вода и яйце или със светена вода и олио, която се препоръчва по езотерични сайтове, не я използвайте! Светената вода си има точно определени начини на употреба установени от Църквата! Успешен вариант са способите на многомерната медицина. Това е система за диагностика и лечение с повече от трийсет годишен опит, който използва ресурсите на подсъзнанието. Тя бавно си пробива път и у нас, но не е одобрена от Църквата и в някои случаи изпада в противоречия с нея. Все пак е по-добре да отсеете допустимото от книгите по многомерна медицина и да си направите нужната диагностика, отколкото да отидете в „офиса” на първия шарлатанин-ясновидец, врачка, ханъм-ходжа и пр. Обръщането към подобни персони ясно показва потребността Църквата да обърне внимание на проблемите и потребностите на хората, да възпита духовно извисени личности, които да ги изцерят. По темата за диагностиката на магията и урочасването може да се напише многотомно съчинение. Аз се задоволявам с описаното по-горе, с риск да ме обвинят, че изпадам в прелест и езотерика.
И така, установявате или /по-често/ се съмнявате, че срещу вас е направена магия: В интернет ще намерите обяви на десетки „развалячи на магии”, които срещу „скромно” заплащане, ще ви диагностицират, излекуват и освободят. Подобни персони се явяват по страниците на вестниците и в специализирани предавания на TV-канали, като извличат дивиденти от нещастието на хората. Не е трудно да се досетим, че всичко е чиста шарлатания за пари.
Ако предпочетете да останете верни на Бога и Църквата, може да се възползвате единствено от нейните средства: пост, молитва, Покаяние за греховете, Изповед пред свещеник и свето тайнство Причастие. За всяко от тези средства има издадена православна литература. В тази публикация ще се съсредоточа върху специалните молитви срещу черна магия и уроки. Както по-горе споменах, те са известни като Киприянови молитви по името на своя създател.

Свети свещеномъченик Киприян и девицата света мъченица Юстина.

Свети свещеномъченик Киприян Антиохийски е живял през трети век и е изпратен от своите родители езичници, да изучи магическото изкуство в школите на Египет, Вавилон, Сирия и др. Придобил голяма сила, той е можел да предизвиква ветрове, гръм и дъжд, да причинява вреда на градините, лозята и нивите, да изпраща болести на хората и добитъка. Обръщането му в християнството става благодарение на девицата св. Юстина. Приел Кръщение, не след дълго бил възведен в духовен сан, първо дякон и свещеник, а по-късно и епископ. Тогава създал специални молитви срещу черната магия, запазени в свещеническите книги и до наши дни. Днес се среща като молитвено правило против магия и уроки, за избавяне на попаднали под влияние на екстрасензи** и сектанти. В последованието влизат Символът на вярата, молитвата „Да възкръсне Бог...”, тропар и кондак на светите мъченици Киприян и Юстина, „Молитва против уроки”, както и молитва към различни светци за избавяне от магьосничество. Молитвеното правило е предназначено за четене от свещеник над кръстени православни християни. За по-голяма действеност е препоръчително вярващият и свещенослужителя да се подготвят с определен период пост. В някои храмове има установени дни от седмицата, в които се четат Киприянови молитви. Енориашите срещу стотинки записват имената си и тези на свои близки за избавяне от магия и уроки. Предимството в този случай е, че молитвата може да бъде прочетена повече пъти за един и същи човек. Както и по-горе споменах, може да се ползва за лична употреба, като споменаваме на определеното място своето име или имената на децата и брачния си партньор.

Бесове, нечисти духове и изгонването им с Василиеви молитви: В началото споменах за хора изпратени в храма за Киприянови молитви, но съм срещал и такива, на които съответната авторитетна врачка е препоръчала да им четат Василиеви молитви.

Изцелението на бесноватия” – автор В. Беляев.

В евангелското повествование на няколко места е описано как Иисус Христос изгонва бесове от обсебени, като ги връща в нормалното здравословно и психическо състояние. Най-фрапиращият случай е този с изцелението на гадаринския бесноват описан в осма глава на евангелието от Лука. Христос изгонва легион бесове от един човек, който в страданието си живее по пущинаците, не носи дрехи и не може дори да говори свързано. Той дава и на Своите ученици власт да изгонват нечисти духове, която се проявява в пълнота след слизането на Светия Дух. Забележителна е историята с девойка, обсебена от бяс, която с негова помощ правела предсказания. Той е описан в книга Деяния на светите апостоли шестнадесета глава.
И така бесове, демони, нечисти духове, кои са и какви са последствията от техните действия: От учението на светата Църква знаем, че освен видимия свят, в който живеем, Бог е сътворил и невидим, съществуващ паралелно с нашия. Същият е обитаван от ангели – духовни същества, които изпълняват стриктно Божията воля, помагат на хората и участват в неизследимия промисъл за спасението на човечеството. Надарени с разум и воля, някои от тези ангели се разбунтували срещу своя Създател и така от ангели станали дяволи, демони, бесове. Техен предводител с името Сатанаил, се превърнал от ангел в сатана. Бесовете и демоните са врагове на човека, стараят се по всякакъв начин да го отклонят от Бога, да го въвлекат в грях, да попречат на неговото спасение. Както по-горе бе описано, те участват и при различните магически практики. След отминаване времето на апостолската проповед пак е имало свещенослужители и обикновени християни, притежаващи дарбата да изгонват нечисти сили от обсебени. По-късно някои високо извисени духовници създали специални текстове и молитвени последования за изгонване на бесове от хора, които се използват и до днес в православната обредна практика. В Западната Римокатолическа Църква също се употребяват подобни молитви, но изгонването се практикува от специално подготвени свещеници – екзорцисти.
Класификация на нечистите духове са се опитвали да правят, както теолози, така и представители на други науки. В своите трудове по многомерна медицина Людмила Пучко ги нарича нанопаразити и разделя на два основни разреда: аурални същности /бесове/ и земни духове. Всеки от двата се дели на подвидове, някои известни с имената си Луцифер, Ахриман, Велзевул и пр. Други само като разновидност: черупки, рептилни, пиявици, мързеливец, лъжлив дух, мъжки пол, женски пол, пияница. Без претенции за класификация е втората от заклинателните молитви на свети Василий Велики, където също се срещат някои податки за различни разреди бесове: змиевиден, звероличен, явяващ се като пара, явяващ се като дим, като мъжко, като женско, като влечуго, като птица. Други тук се срещат описани по тяхното проявление: нощедумник, глух, ням, причиняващи тежък сън, болест, немощ или смях, блуден, смраден, похотлив, звездогатател, домомагесник, отроволюбив и пр.
От гореописаното може да се направят изводи за някои от пораженията, които нанасят нечистите духове. Тъй като са нематериални, са способни да проникват в човека и да му вредят по различни начини. Могат да се вмъкнат по единично или по няколко. Всъщност, всеки има дадена от Бога защита, но поради грехопадението тя е отслабена. Понякога бесовете се възползват от екстремни, стресови ситуации, за да проникнат и да навредят на човека. Едно от най-незабележимите им проявления е да предизвикат болестно състояние, като се загнездят в някоя част на тялото и възпрепятстват работата на анатомичен орган /или група органи/. По-тежките случаи са свързани с аномалии в поведението отдаване на пиянство, наркотици и разврат, сексуални извращения, говорене на несвързани думи, писъци и пр., пълна неадекватност и изгубване на разсъдъка, при което в буквалния смисъл през устата на обсебения говори нечистият дух. В по-леките случаи, пострадалия възприема чуждите /на беса/ мисли като свои и се подчинява. При много от проявите на хомосексуализъм и желание за смяна на пола причината е дух-паразит или група такива. В евангелието се разказва как демоните причиняват онемяване, глухота, епилепсия и други тежки заболявания. Понякога страдащите изпитват различни видове неврози, депресия или страх, които нито един психоаналитик не може да отстрани. За обсебени са чести случаите на безпричинен гняв и необуздана ярост. Едно ярко проявление на бесовете е омраза към християните, Църквата и всичко свързано с нея. В немалко от случаште при пълно изместване на съзнателния аз, обсебените проявяват симптоми, когато ги въведат в църква, мятат се, крещят, ругаят, проклинат и пр. Съвременната алопатична медицина обикновено освидетелства обсебените като психично болни и понеже не е в състояние да ги излекува, потиска проявите на заболяванията с медикаменти. Диагностицирането може да се направи по симптомите описани по-горе или по методиката на академик Л. Г. Пучко. Макар и не получила одобрение от Църквата, тя е за предпочитане пред обръщането към врачки, гадатели и всякакъв вид паранормални диагностици. В интернет съм срещал интервю с жена екзорцист, специално обучена в Германия, но не бих пратил някого при нея, защото не зная по каква методика работи и дали е безопасно. В Русия и Украйна има специално подготвени монаси и свещеници, които безпогрешно разпознават наличието на нечисти сили и с молитвени последования ги изгонват, като възстановяват душевното и телесно здраве на страдащия. Срещал съм и история за обикновена християнка, обучена от баща си – свещеник, да изгонва бесове. Това пак е в Русия.

Свети Василий Велики – руска икона от ХІХ век.

Какво може да направим ние, когато се съмняваме, че здравословното ни състояние или поведението ни е повлияно от демони, преодолели защитните ни сили или въздействащи от близко разстояние: По-горе споменахме, че духовно издигнати светители на Църквата са съставили специални молитви за изгонване на нечисти духове от страдащи. Такива са създадени от свети Василий Велики и свети Йоан Златоуст. В съвременния вариант на свещеническия „Требник”, издание на Св. Синод молитвите са общо седем, като първата част от тях са на свети Василий, а втората на св. Йоан Златоуст. Те са част от молитвено последование, което включва псалми, стихири, тропари, кондаци и молебен канон. Всичко това е предназначено за четене директно над болния и се извършва само над един човек! Все още се намират съвестни свещеници, които се съгласяват да прочетат цялото последование. В определени случаи може да се наложи, правилото да се повтори няколко пъти. За ефективността на Василиевите молитви постът е задължителен! Добре е да постят свещеникът и страдащия, но не трябва да налагаме на служащия бремето на извънредния пост. Горещо препоръчвам на страдащите да придружат четенето на молитвите с пост, Изповед и свето Причастие! В противен случай ефектът може да бъде непълен или временен. Споделиха ми, че в определени храмове, Василиеви молитви се четат за повече хора, които записват предварително имената си. Ако се постараем да вникнем в текста на молитвите, които са със заклинателен характер, ще видим, че тази практика е погрешна и комерсиална. Ако някъде ви предложат, да си запишете името за поменаване при четене на Василиеви молитви, по-добре идете в друг храм, при друг свещеник! Срещал съм и свещенослужител, който отказва да чете Василиеви молитви. Той се страхуваше, ако християнинът наистина страда от бесове, те да не се прехвърлят върху него поради недостойнството му. Ако някой ме попита, дали молитвите са действени, ще му кажа, че в моята духовна практика съм виждал обсебена жена да се освобождава от нечистия дух след прочитане дори само на част от заклинателните молитви. И тук ще напомня, че всичко зависи от вярата на духовника и християнина, дошъл да търси помощ в храма.
Другият вариант да се възползвате от молитвите, е да намерите текста и да ги четете за себе си или за децата си. Не си позволявайте да възлагате ръце върху болен, за който се съмнявате, че страда от бесове. Това може да има крайно неприятни последици за вас. Предимството в случая е, че човек има възможността да ги чете повече пъти и не е необходимо да плаща църковна такса, особено ако не е по възможностите му. Както знаем, Бог дава според вярата и може да излекува по този начин Своите чеда. Редно е да подчертая, че има случаи, в които християни страдат седмици, месеци, дори години по Божие допущение и е нужно да проявят търпение и нито за миг да не се съмняват, че Бог е силен да ги изцери.
След 1990-та година в пресата се появиха статии, описващи явлението полтъргайст в жилищата на някои хора. Названието произлиза от немски: poltem – вдигам шум; и Geist – дух. Проявите са хлопане по стени и мебели, шумолене по тапетите, събаряне на предмети, необичайни шумове, странни миризми, усещане за чуждо присъствие и пр. Мнозина имат неблагоразумието да „разговарят” с тях, тоест съществата им отговарят като потропват за „да” или „не”. Има и други начини на „комуникация”, върху които няма да се спирам. В църковната терминология това е дом обезпокояван от зли духове. За изгонването им има специални молитви, но е препоръчителто те да се комбинират с молебен, с освещаване на дома или поне водосвет. И през ум да не ви е минало да си „приказвате” с някой „Кики” или който и да е там! Повикайте добре подготвен и образован свещеник, който знае какво да направи, за да го прогони!

Към свещенослужителите: Въпреки, че свещениците не обичат да им дават препоръки, все пак нека обърнат внимание на следващите редове. Когато в храма дойдат непознати и поискат да им прочетат Киприянови или Василиеви молитви е уместо да се зададат някои въпроси: Дали са кръстени по православния обряд? Гадателки, врачки и пр. подобни персони, след като си приберат таксата  пращат в храма всякакви: атеисти, агностици и иноверци. Никой няма право да се сърди. Тези могат да се помолят пред иконата и да си запалят свещ, но да им прочете молитва свещеник, е възможно след като се просветят и кръстят. Какво ги кара да мислят, че срещу тях е направена магия? Респ. защо смятат, че стадат от бесове?

Греховете са причина за много от човешките немощи, а лечебното средство е Покаяние и Изповед.

Духовниците трябва да изследват симптомите, за които стана въпрос по-горе! Ако трябва да наложат определен период на пост, да вменят на болния, да се покае за греховете си и да ги изповяда. Според своята преценка, може да прочетат съответните молитви, а може да добавят и още нещо в зависимост от случая. Ако смятат, че е опасно за тях да извършат чинопоследованието, да насочат християните към друг духовник. В свещеническите книги има и други правила против магия и уроки, както и последования за прогонване на нечисти духове. Не бива да изпадат в изкушението да искат прекалено високи такси, защото нерядко това хвърля петно върху цялото свещеническо съсловие и отблъсква хората от вярата! Немалко духовници си имат лично мнение, /което няма да обсъждам в този материал/, че магии не съществуват. По никакъв начин нямат право, да го излагат като становище от името на цялата Църква! С това няма да помогнат, а по-скоро ще пратят изстрадалите при паранормалните лечители и развалячи на магии! Ако дошлите за помощ хора не са просветени и са извън духовния живот на енорийската общност, нужно е да бъдат катехизирани и приобщени към общността наречена Българска Православна Църква.

Как да се предпазим: Напълно естествено е, след всичко, което изведохме по-горе, да възникне въпросът, как да предпазим себе си и близките си? Дълбоката убеденост, че сме недосегаеми в повечето случаи не върши работа. Със сигурност не помагат и някои „бабини” средства като чесън в джоба, вързан на ръката червен конец и синьо мънисто. За избягване на външно въздействие от човек чрез поглед или по друг начин трябва да избягваме общуване с хора, за които знаем, че могат да проявят към нас завист, омраза, ревност или плътска похот. Ако смятаме дома си за своя крепост, в него би трябвало да влизат само хора, които добре познаваме, проверени и добронамерени. Все пак няма гаранция, защото в немалка част от случаите магически предмети се внасят от сродник или близък до семейството. Препоръчително е да избягваме всички стресови и рискови ситуации, които биха могли да отслабят нашата защита и да ни направят уязвими за чуждо въздействие или духове-паразити. Ограничаване влиянието на медиите също предпазва от стрес и негативни състояния, които ни правят податливи.
Ако имаме здравословен проблем, който медицината не може да разреши, трябва много внимателно да подберем, от кого ще потърсим помощ! Имах случай, медицинско лице с научна степен, практикуванщо нетрадиционна медицина, да изпрати пациентите си при ходжа, за да ги „диагностицира”. Таксата на госпожата беше шейсет лева и се разсърди, когато не изпълниха препоръката й. Християнин, който потърси съвет чрез блога ми, сподели, че част от сериозните му проблеми са започнали, когато се е оставил да го лекуват някакъв неидентифициран лечител и жена – специалист по рей-ки. Мой добър познат, страдащ от диабет, се оплака, че две близначки екстрасензи, за малко не го вкарали в гроба. Тъй като вестници, TV-канали и интернет гъмжат от обяви и прояви на всякакви нетрадиционни лечители, биоенерготерапевти и пр. препоръчително е да си отваряме очите на четири, за да не си навлечем нещо по-страшно. Не се предоверявайте на прехвалени лечители и съмнителни авторитети, дори на такива с докторски дипломи и научни степени! Подробно се поинтерсувайте, какви методи прилагат, разпитайте, сумирайте мнение! Дори да сте започнали лечение, се отдръпнете, ако чуете, видите или разберете нещо подозрително.

 Към леене на куршум прибягват десетки кръстени християни, като не намират в това нищо нередно.

В не един или два случая суеверни хора, сред които и кръстени християни, прибягват до леене на куршум. Всички, на които съм се опитвал да дам съвет, че това е вредно, ме апострофират, че много помагало. Леенето на куршум е ритуална магия, практикувана от туркини, но има и българки, които я извършват. Освен, че със сигурност се извършва със съдействието на дявола, оловото отделя отровни съединения, а в случая се изисква, болният да изпие водата, в която пада разтопения метал.
Немалко хора стават жертва на любопитството си, като експериментират с викане на духове, автоматично писане и други езотерични занимания. Не един или двама после получават псхически разстройства, а има и случаи на извършени тежки престъпления от спиритисти и контактьори. Откажете се от всички опити да надникнете в бъдещето чрез гадаене, врачуване на карти, обръщане към свръхестествени персони! В миналото хора, надарени от Бога да прозрат напред във времето са били единици, водели са чист живот и със страх от Бога са криели дарбата си. Едно погрешно предсказание би причинило вреда, и на вас, и на отношенията ви с хората. При всички случаи гадаенето, врачуването и др. се извършват с помощта на тъмните сили!
Напоследък мнозина започнаха да практикуват медитация в различните й форми, с цел подобряване на здравето. Първо: медитацията в исконния й вид е плод на източни религиозни култове и се практикува под ръководството на специални учители /гуру/. Оставянето в ръцете на такъв духовен водач ви поставя извън Църквата и Божията закрила. Второ: Всякакви наръчници за любители могат да ви докарат най-малкото психически заболявания. Трето: повтарянето на мантри като „Ом”, „Аум” и други, може да активира и покани на гости в тялото ви висши бесове, без дори да подозирате за това. Ако ви хрумне да се захванете с йога, задоволете се с ползата от физическите упражнения, хигиената и някои дихателни техники! Другото може да излезе от границите на християнското учение и в повечето случаи е несъвместимо с духовната ни практика. Препоръчително е да избягваме духовно общение с представители на други изповедания – иноверци и сектанти, особено такива, които се стараят да ни привлекат към своята общност! Молете се за тях и се пазете да не ви увлекат в ереста си!

Домашният олтар – неизменна част от всеки християнски дом.

Най-важното е, да бъдем винаги под Божия закрила и в общение с Бога. Това включва съпричастност към духовния живот на православната Църква, често участие в неделните и празнични Литургии, четене на молитви, Библията и духовна литература. До колкото е възможно спазване на постите, изповядване на греховете и причестяване поне четири пъти в годината. Винаги преди свето Причастие трябва да спазим надлежната подготовка покаяние, пост според силите и изповед пред свещеник! Да се стараем да водим чист живот според Божиите заповеди! Да носим на врата си осветен кръст /или икона/ от естествен материал и да избягваме всички излишни накити и символи! Един езически или неподходящ символ може да ни разболее или погуби! Това означава и никакви татуировки! Да избягваме да произнасяме клетви и проклятия, а също и ние да не се кълнем дори за важни неща! На християнина му стига да каже „да” и „не”! Освен себе си, трябва да пазим зорко децата си, защото те също могат да станат жертва! Да ги кръстим и да ги причестяваме от ранна възраст, да ги просвещаваме в истините на вярата! Да им вменим ясни критерии за добро и зло. По няколко пъти в годината да поръсваме жилището си със светена вода и да прекадяваме с тамян. Да изпросваме Божията закрила всеки път, когато напускаме дома си и вечер, когато се приготвяме за сън! Да полагаме кръстния знак върху храната, питието и дрехите си, както и върху леглото преди да си легнем! Да избягваме посещенията на места, където хората се отдават на греховни удоволствия и страсти – дискотеки, кръчми, нощни клубове и др.! Да ползваме предпазливо информацията в итернет, да ограничаваме контактите си в мрежата и да се отвръщаме от всичко, противно на християнството!
Да помним, че Бог следи всяка наша стъпка и е силен, освен да помогне, да потърси и сметка за деянията ни!

_________________________________________________________________

* – боко – жена, специално обучена в хаитянска вуду магия;

** – Държа за правилното изписване на понятието „екстрасенз”. Известно е, че в случая става въпрос за хора с повишени сензитивни прагове. Във връзка с тях се употребяват понятия като екстрасензорика, сензитиви и пр.  Следователно правилната форма не е „екстрасенс”.